موفقیت در کسب و کار آنلاین نیازمند دانستن ریسک ها و موقعیت های کسب و کار است. همانطور که سازمان ها در برنامهریزی استراتژیک خود از تحلیل SWOT که شامل فرصت ها، تهدید ها، نقاط قوت و ضعف میشود، استفاده میکنند، این تحلیل در تجارت الکترونیک هم بسیار ضروری است. اما کسب و کار آنلاین تفاوتهایی نیز با خرید و فروش سنتی دارد که در ادامه با مهمترین نکات تجارت الکترونیک برای تأمین کنندگان میپردازیم.
فعالیت دیجیتال مارکتینگ هدفمند در گوگل
یکی از راز های مهم تجارت الکترونیک برای تأمین کنندگان، استفاده از روشهای بازاریابی دیجیتال است. برنامهریزی و اجرای استراتژی های تبلیغات آنلاین، بهینهسازی موتور های جستجو (SEO)، استفاده از رسانه های اجتماعی و تبلیغات پرداخت به کلیک (PPC) میتواند به تأمین کنندگان کمک کند تا بیشترین دسترسی و نمایش را به مشتریان هدف خود داشته باشند. بازاریابی دیجیتال برگ برنده ی کسب و کار شما در رسانه های اینترنتی است.با تبلیغات هوشمند مخاطبین هدف را در تجارت الکترونیک جذب کنید
هدف از تبلیغات هوشمند جذب کسب و کار ها و مشتریان هدف در تجارت الکترونیک است. در بازاریابی هوشمند پرسونای مخاطب هدف قرار داده میشود. مهمترین موارد در تبلیغات هوشمند شامل موارد زیر میشوند:- تعیین هدف و تعریف مخاطبان
- تحلیل کلمات کلیدی مرتبط با صنعت یا محصولات شما
- هدفمندسازی تبلیغات ی بر اساس جنسیت، سن، مکان جغرافیایی و سایر ویژگیها
- ارسال اعلان های تبلیغاتی هدفمند به مخاطبان هدف
برای دیدن نتایج چشمگیر در گوگل صبور باشید
رسیدن به جایگاه موردنظر در گوگل به عوامل مختلفی بستگی دارد و با توجه به کسب و کار شما ممکن است نتایج چشمگیر پس از ۶ ماه یا بیشتر اتفاق بیفتد. در گوگل، رتبه بندی و صعود در نتایج جستجو زمانی طول میکشد. بسیاری از کسب و کار ها برای تسریع فرایند دیده شدن در گوگل دست به کار های عجیب میزنند که فقط برای بازه ای محدود کاربران را از روش غیرطبیعی جذب میکنند. بازدیدکنندگان به محتوای با کیفیت و پاسخ به نیازهایشان، اعتماد میکنند. صبوری و توجه به کیفیت محتوا و تجربه کاربری، میزان اعتماد مشتریان را به کسب و کار شما افزایش خواهد داد و بازدهی در طولانی مدت را بهبود خواهد بخشید.به نیاز های مشتریان خود در وب سایت توجه کنید
شما هم قطعاً نمی خواهید کاربرانی که به تجارت الکترونیک شما جذب شدهاند را از دست بدهید. وقتی وب سایت شما به صورت دقیق و کارآمد نیاز های مشتریان را برطرف کند، احتمال بالاتری برای جذب و نگه داشتن مشتریان خواهید داشت. توجه به نیاز های مشتری شامل طراحی کاربرپسند وب سایت، ناوبری آسان، سرعت بارگذاری مناسب، پشتیبانی کامل محصولات یا خدمات، ارائه خدمات رایگان در کسب و کار و ارائه اطلاعت واقعی و مفید به آنها میشود. با بهبود تجربه مشتری، احتمال انتخاب مشتریان برای تکرار خرید و معرفی کسب و کار شما بالاتر خواهد بود.مدیریت ارتباط با مشتریان با سیستم های مدیریتی CRM
تأمین کنندگان باید با استفاده از تکنولوژی های نوین و جدیدترین ابزارهای مدیریت تجارت الکترونیک، فرآیند های خود را بهینه کنند. سیستم های مدیریت موجودی (Inventory Management Systems)، سیستم های مدیریت رابطه با مشتریان (CRM)، پلتفرم های پرداخت آنلاین امن و پلتفرم های ارسال و پیگیری سفارشها نمونههایی از این ابزارهای جدید هستند.مدیریت زنجیره ی تأمین کالا های استراتژیک
مدیریت زنجیره تأمین کالا های استراتژیک (Supply Chain Management یا SCM) در تجارت الکترونیک میتواند به شما در بهبود هماهنگی، کاهش هزینهها، مدیریت ریسک و ارتقای تجربه مشتری کمک کند. این امر بهبودی چشمگیر در عملکرد کسب و کار شما و رقابت پذیری بیشتر را به همراه خواهد داشت. SCM شامل موارد زیر میشود:- بهبود هماهنگی بین اجزای مختلف زنجیره تأمین
- بهبود کارایی و کاهش هزینهها
- مدیریت ریسک بهتر در مواردی همچون تغییرات در تقاضا، تأخیر در تحویل کالا و مشکلات لجستیک
- تحویل به موقع و دقیق کالاها، جلوگیری از نقص و خطا در مراحل تأمین و ارتباطات بهتر با مشتریان