امروز 21 اردیبهشت 1403 11:28

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 21 اردیبهشت 1403 11:28

چه رنگی برای ساختمان بخرم؟ کدام یکی از همه بهتر است؟

خرید رنگ ساختمان-بیایید رنگ را بیشتر بشناسیم!

رنگ‌ها، پوشش‌های نازکی هستند که به‌صورت مایع روی سطوح قرار می‌گیرند و پس‌ازآن خشک‌شده و به مواد جامد انعطاف‌پذیر تبدیل می‌شوند. رنگ ساختمان کاربردهای زیادی دارد که می‌توان به  محافظت از سطح در برابر نور خورشید، رطوبت، گردوغبار، سایش اشاره کرد. رنگ‌های زیادی در بازار وجود دارد اما واقعا چه رنگی برای حمام یا آشپزخانه بهتر است؟ آیا رنگی که برای آشپزخانه استفاده می کنیم برای اتاق خواب هم مناسب است؟

در این مطلب شما را با انواع ساختار و انواع رنگ اشنا کرده و کاربرد هر یک از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

نمایی از انواع رنگ

به‌طور دقیق مشخص نیست رنگ در چه تاریخی کشف‌شده است اما اولین کارخانه رنگ‌سازی در آمریکا توسط فردی به نام Du Pont ساخته‌شده است.

رنگ چیست؟

رنگ معمولاً از رنگ‌دانه‌ها، رزین، حلال و مواد افزودنی تشکیل‌شده است.

  • رنگ‌دانه: رنگ‌دانه‌ها معمولاً به دو گروه تقسیم می‌شوند:  الف) رنگ‌دانه‌های اصلی که شامل رنگ‌دانه‌هایی مانند دی‌اکسید تیتانیوم (سفید) ، اکسید سبز کروم ، اکسیدهای آهن زرد و قرمز و غیره است. ب) رنگ‌دانه‌های گسترش‌دهنده” که شامل کلسیت (کربنات کلسیم) ، تالک (منیزیم) است. سیلیکات) ، میکا ، باریتس (سولفات باریم) و غیره است.

رنگ‌دانه‌ها در رنگ های مختلف

  • رزین: مانند چسبی برای نگه‌داشتن ذرات رنگ‌دانه به هم و ایجاد چسبندگی به سطح رنگ‌شده  عمل می‌کند. در رنگ‌های آبی اغلب از پلیمرهای امولسیون آکریلیک به‌عنوان چسب استفاده می‌شود و در انواع و ترکیبات بسیار متنوعی وجود دارند. انواع مختلف پلیمرهای آکریلیک بر اساس مونومرهایی مانند متیل متاکریلات و بوتیل متاکریلات هستند. رزین‌های پایه حلال انواع بسیار گسترده‌ای دارند. رایج‌ترین رزین‌های پایه حلال ، “رزین‌های آلکیدی” نامیده می‌شوند که به‌طورمعمول در رنگ‌های مینا استفاده می‌شود.
  • حلال: نقش یک حامل برای رنگ‌دانه و رزین در رنگ را دارد و با خشک شدن رنگ تبخیر می‌شود. حلال می‌تواند آب باشد.
  • افزودنی‌ها: ویژگی‌های خاصی به رنگ می‌بخشند به‌عنوان‌مثال مقاومت در خراش، مقاومت در برابر دما، تسریع در خشک شدن و . . .
  • رنگ‌های ارزان درصد حلال بیشتری نسبت بهرنگ‌هایی باکیفیت بالا دارد. درنتیجه ، می‌توان تا 50 درصد رنگ‌دانه و رزین کمتری در یک گالن رنگ ارزان داشت. به‌بیان‌دیگر، بیشتر رنگ ارزان، حلال است که بخار می‌شود و رنگ‌دانه کمی باقی می‌ماند. به همین دلیل است باید قبل از اینکه رنگ‌دانه کافی برای پوشاندن رنگ زیر بارنگ بی‌کیفیت، چهار بار از رنگ اصلی استفاده کنید.

رنگ‌های پایه آبی و رنگ‌های پایه روغنی

به‌طورکلی رنگ‌ها به دو دسته پایه حلال دسته‌بندی می‌شوند: پایه آب و پایه روغن.

در رنگ پایه آب، آب نقش حلال را دارد که معمولاً لاتکس نامیده می‌شوند ( حتی اگر دربردارنده‌ی لاتکس نباشند). بسیاری از رنگ‌های پایه آب با آکریلیک ساخته می‌شوند و ممکن است بانام”لاتکس آکریلیک”  نیز شناخته شوند.

رنگ‌های پایه روغن نیز درواقع با روغن ساخته نشده‌اند!! و حلال در این نوع رنگ ماده‌ای به نام رزین آلکید است.

مقایسه رنگ پایه آب و رنگ پایه روغن

رنگ لاتکس به دلایل زیر متداول‌ترین نوع رنگ برای مصارف ساختمان و خانگی است:

  • با آب و صابون تمیز می‌شود.
  • با محیط‌زیست سازگار است دارای مقدار کمتری ترکیبات آلی فرار است.
  • انعطاف‌پذیری
  • از رطوبت و کپک جلوگیری می‌کند.
  • سریع خشک می‌شود.

از رنگ آلكید معمولاً در كاربردهای نقاشی خانگی استفاده نمی‌شود. زمانی، این رنگ‌ها استاندارد حمام و سایر مناطق مرطوب بودند ، زیرا به‌راحتی قابل شستشو بودند و نسبت به رنگ‌های لاتکس  براق‌تر و بادوام‌تر بودند ( هر جند امروزه این‌گونه نیست).

رنگ‌های آلکیدی معمولاً مخصوص مناطقی است که در معرض سایش زیاد قرار داشته یا مستعد ضربه هستند مانند روکش‌ها، کف و گاهی موارد کابینت‌ها.

از دیگر ویژگی‌های رنگ‌های آلکیدی مدت‌زمان خشک شدن آن  است که نسبت به رنگ لاتکس بیشتر است ، بنابراین ضربه‌های قلم‌مو کمتر نمایان می‌شود و مزیتی برای رنگ‌آمیزی تزئینات ، کارهای چوبی  و کابینت به شمار می‌آید. برخی از معایب رنگ الكید عبارت‌اند از:

  • به‌طورمعمول گران‌تر از رنگ لاتکس است.
  • هنگام خشک‌کردن از بو خارج می‌شود و به‌طورمعمول حاوی VOC های بیشتری است.
  • نیاز به پاک‌سازی با حلال شیمیایی دارد.

درخشش و براقی رنگ ساختمان

درخشش و براقی رنگ از ویژگی‌های مهم رنگ است و به میزان براق بودن رنگ پس از خشک شدن وابسته است. رنگ‌ها ازنظر درخشش به چهار دسته طبقه‌بندی می‌شوند: تخت، ساتن، نیمه براق و براق

 رنگ ساختمان تخت و ساتن

– رنگ تخت کمترین میزان درخشش و براقی را دارند. در این نوع رنگ‌ها، رنگ نقایص را به‌خوبی پوشش داده و پنهان می‌کند. که ازجمله مزایای این نوع رنگ‌ها محسوب می‌شود. اما چندان قابل شستشو نیستند و این رنگ معمولاً در سقف‌های منازل استفاده می‌شود.

میزان متوسط درخشندگی در رنگ‌های ساتن دیده می‌شود. این نوع رنگ‌ها نیز تا حدودی نقص‌ها را پنهان می‌کنند و نسبتاً قابل شستشو هستند. این ویژگی‌ها آن‌ها را به گزینه‌ای استاندارد برای تمام دیوارهای محل زندگی تبدیل می‌کند البته به‌جز آشپزخانه و حمام.

رنگ ساختمان نیمه براق و براق

این گزینه در آشپزخانه‌ها ، حمام‌ها ، اتاق‌های لباسشویی و مکان‌های مشابه که به قابلیت شستشو و مقاومت در برابر رطوبت نیاز دارند ، استفاده می‌شود. استفاده از رنگ‌های ساتن در این مناطق نیز مشکلی ندارد ، به شرطی که سطوح خشک بمانند ، اما نیمه براق انتخاب مناسب‌تر و بهتری است.

از رنگ‌های براق در روکش‌ها ، درها و کابینت‌ها استفاده می‌شود زیرا سخت و قابل شستشو هستند. همچنین نور        زیادی را منعکس می‌کند ، که باعث می‌شود این عناصر کوچک اما با جزئیات پر از رنگ شوند.

در پایان

به‌طورکلی، از رنگ برای زیبایی محیط، جهت حفاظت اشیا در مقابل عوامل طبیعی و غیره استفاده می‌شود. امروزه صنعت رنگ نیز جایگاه ویژه‌ای در میان صنایع دیگر بازکرده است تا خانه‌ها بارنگ‌های متناسب آرامش بیشتری را برای صاحبانشان فراهم کنند. شیوه‌های جدیدی برای رنگ‌آمیزی ساختمان پدید آمده است، صنعت رنگ علمی شده و درنهایت رنگ‌های جدید باکیفیت مطلوب‌تر در حال تولید هستند. اگر به دنبال فضایی برای عرضه‌ی رنگ‌های ساختمانی خود می‌گردید، سایت و اپلیکیشن تموک را انتخاب کنید تا بتوانید محصولات خود را به متقاضیان و نقاشکاران معرفی کنید.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید