امروز 30 اردیبهشت 1403 02:14

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 30 اردیبهشت 1403 02:14

آشنایی با نازک‌کاری ساختمان

آشنایی با نازک‌کاری ساختمان

پوشش نهایی که بر روی ساختار زیرین ساختمان قرار می‌گیرد و روکشی که در داخل ساختمان برابر چشم بیننده قرار می‌گیرد، نازک‌کاری خوانده می‌شود. مصالح نازک‌کاری آخرین مصالحی هستند که کفها، دیوارها و سقف‌ها را پوشش می‌دهد.

نازک‌کاری ساختمان شامل مراحلی است که پس از سفت‌کاری ساختمان (احداث بنا ، ستون‌ها و …) انجام می‌شود و شامل پوشش ظاهری ساختمان می‌شود.در کل به کلیه عملیات‌هایی نظیر کاشی‌کاری ، نقاشی دیوارها و سقف ساختمان, برق‌کاری کلید و پریزها ، نصب تأسیسات از قبیل لوله‌ها و شوفاژ ساختمان و درنهایت نصب درب و پنجره‌ها طبق خواسته مشتری میگویند.

مراحل نازک‌کاری ساختمان

مرحله اول: دیوارچینی

دیوارهایی از جنس آجر فشاری یا سنگ هستند که به کمک ملات‌های ماسه و سیمان چیده می‌شوند، جز مراحل ابتدایی نازک‌کاری به‌حساب می‌آیند. همچنین این دیوارچینی علاوه بر فضای داخلی، نمای بیرونی ساختمان را نیز شامل می‌شود.

مرحله دوم:شمشه‌گیری دیوارها

یکی دیگر از مراحل نازک‌کاری ساختمان، شمشه‌گیری است. زمانی که دیوارچینی به اتمام رسد، هم‌سطح بودن کل دیوار اهمیت پیدا می‌کند که به کمک شمشه‌گیری (عملی برای مسطح کردن کل دیوار) دیوار را هم‌سطح می‌کنند. درواقع قسمت‌هایی از دیوار که خالی هستند را به کمک گچ، ملات و… صاف می‌کنند.

مرحله سوم: گچ‌وخاک دیوارها

مرحله‌ی سوم، مرحله گچ‌وخاک است. شما فقط کافی است از گچ خالص برای سطح نهایی دیوارها استفاده کنید و برای مراحل قبل‌تر از گچ ناخالص با ترکیب خاک استفاده کنید زیرا این ترکیب هم مقرون به‌صرفه‌تر و ارزان است و هم باعث می‌شود ملات خودش را دیرتر بگیرد که در این حالت، زمان بیشتری برای گچ کردن سطح‌های زیرین دیوار وجود دارد.

مرحله چهارم: سفیدكاری

این مرحله به علت اینکه مرحله‌ی آخر و رویی دیوار است باید با نهایت دقت و حوصله انجام شود تا در انتها کار به تمیزی انجام شود.

برای شروع این مرحله باید صبر کنید تا مرحله‌ی قبل به‌طور کامل خشک شود.

در این مرحله باید از گچ سفید خالص استفاده شود. به خاطر زود گیر بودن ملات گچ، باید ترکیب کمی در شروع آماده کرد تا ملات هدر نرود.

مرحله پنجم: استفاده از دیوار پوش یا رنگ‌آمیزی

زمانی که مرحله قبل به‌طور کامل خشک شد، می‌توان به انتخاب کارفرما از رنگ یا انواع دیوار پوش‌ها (کاغذدیواری، کاشی دیواری، پوسترهای سه‌بعدی، سنگ آنتیک و…) استفاده کنید.

مرحله ششم: کف‌سازی یا کاشی‌کاری

یکی دیگر از مراحل نازک‌کاری کف‌سازی یا کاشی‌کاری کف ساختمان است. برای این مرحله نیز مصالح مختلفی وجود دارد که به انتخاب کارفرما، مصالح تهیه‌شده و بر روی کف، کار می‌شود. ازجمله مصالح کف می‌توان به: موزاییک، کاشی و سرامیک، پارکت، لمینت و… اشاره کرد.

مرحله هفتم:اجرای قرنیز

احتمالاً همه‌ی شما قرنیز دیده‌اید. قرنیزها جنس‌های مختلفی دارند که دورتادور دیواری که به کمک گچ، سفیدکاری شده است به ارتفاع ۱۰ یا ۱۵ سانتی‌متر، نصب می‌شود.

قرنیزها، لبه دیوار را در برابر ضربه، رطوبت و دیگر مشکلات احتمالی حفظ می‌کند.

مرحله هشتم:اجرای سقف کاذب

گاهی ممکن است سقف را به همان حالت ساده و بدون طراحی خاصی رها کنید اما گاهی بر روی سقف سازه‌ای اصلی از سقف کاذب با طراحی‌های خاصی به کمک (کناف، رابیتس و…) استفاده کنید. این مرحله نیز جزئی از مراحل نازک‌کاری هستند.

مراحلی که در بالا به آن اشاره شد، برای انواع اتاق‌ها ازجمله اتاق‌خواب، اتاق کار، اتاق نشیمن، اتاق پذیرایی و… استفاده می‌شود.

اما جاهایی مانند سرویس بهداشتی‌ها، حمام یا آشپزخانه به خاطر وجود رطوبت و آب علاوه بر مراحل بالا نیازمند (عایق‌کاری) نیز می‌باشند.

سخن پایانی

در بالا مراحلی از نازک‌کاری در ساختمان به‌طور خلاصه مطرح شد اما این موارد ممکن است برای هر ساختمانی متناسب با شرایط و مصالح مصرفی متفاوت شود و مراحلی دیگر اضافه یا از این مراحل کاسته شود.

شما با نصب اپلیکشن تموک می‌توانید خیلی راحت متریال و مصالح موردنیازتان را در این اپلیکشن خرید و یا توزیع کنید.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید