امروز 24 اردیبهشت 1403 18:15

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 24 اردیبهشت 1403 18:15

پلی کربنات به چه شکلی در بازار فروخته می‌شود و قیمت آن چه‌قدر است؟

پلی کربنات چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

ازجمله مواد اولیه وارداتی در صنعت پتروشیمی پلی کربنات است. پلی کربنات به صورت ورق ‌هایی با ضخامت متفاوت در بازار به فروش می‌رسند. قیمت‌ ورق پلی کربنات براساس ضخامت‌شان متفاوت است و البته هر برندی نیز مطابق با کیفیت محصول قیمت‌های مختلفی را به بازار ارائه می‌دهد. در این مقاله به معرفی پلی کربنات پرداخته و کاربردهای آن را مورد بیان می‌کنیم. هم چنین، به اختصار به بررسی قیمت ورق پلی کربنات نیز می‌پردازیم. البته امروزه برای جایگزین پلی کربنات از اکرلیک استفاده می شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

پلی کربنات چیست؟

این ماده یکی از محبوب‌ترین مواد ورق پلاستیکی موجود است. پلاستیک‌های پلی کربنات (PC) یک ترموپلاستیک آمورف شفاف به‌طور طبیعی هستند. ترکیبات شیمیایی آن شامل گروه‌های کربنات است.  این ماده دارای مقاومت بالایی است و مزایای زیادی در طیف گسترده‌ای از صنایع ایجاد می‌کند. در سال 1958 ورق‌های آن وارد بازار شد. ازآنجاکه این یک ترموپلاستیک است ، در اثر گرما می‌توان آن را به‌راحتی به اشکال و اشکال مختلف قالب زد. از ویژگی‌های این ماده مقاوم بودن در برابر ضربه و خرد شدن است. بنابراین این ماده برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در اقدامات امنیتی بالا را دارند مناسب است. اگرچه این ماده به‌راحتی خرد نمی‌شود اما به‌سادگی خراشیده می‌شود. البته می‌توان بروی آن روکش‌هایی قرار داد تا از خراشیده شدن آن جلوگیری شود. طبق اطلاعات AZO ، پلی کربنات در اواسط قرن 20 توسط GE در ایالات‌متحده و Bayer در آلمان هم‌زمان توسعه داده شد. امروزه توسط تعداد زیادی از شرکت‌ها تولید می‌شود، هرکدام به‌طورمعمول با روند تولید و فرمول منحصربه‌فرد خود. گریدهای مختلفی از پلی کربنات در صنعت موجود است. بیشتر آن‌ها با نام عمومی (پلی کربنات) خوانده می‌شوند. اختلاف آن‌ها در مقدار تقویت‌کننده الیاف شیشه و واریانس جریان مذاب است. برخی از آن ها دارای افزودنی‌هایی مانند تثبیت‌کننده‌های ماورا بنفش هستند که از مواد، در مقابل آفتاب در مدت‌زمان طولانی محافظت می‌کنند. پلی کربنات ممکن است شامل مواد افزودنی دیگری مانند عوامل آزادسازی قالب باشد که مواد را در حین فرآوری چرب می‌کند. پلی کربنات تمام‌شده معمولاً در سیلندرها ، میله‌ها یا ورق‌ها فروخته می‌شود.

 مزایای و محدودیت‌ها پلی کربنات

مزایا

این ماده ویژگی‌های مثبت زیادی دارد که آن را به پلاستیکی محبوب تبدیل کرده است. در عین کم‌وزن بودن بسیار مقاوم است ، و آن را به یک جایگزین ایده آل برای پنجره‌ها تبدیل می‌کند. در حقیقت ، یک ورق از آن 250 برابر قوی‌تر از یک لایه شیشه است درحالی‌که مقاومت زیادی در برابر خرد شدن دارد. در نتیجه ، از این ماده اغلب برای امنیت ، یا ساختن کالاهای مصرفی بادوام استفاده می‌شود. پلی کربنات برخی از ویژگی‌های ایم ماده مهم عبارت‌اند از:
  • وضوح نوری بالا: پلی کربنات کاملاً شفاف است و در نتیجه می‌توان آن را با شیشه اشتباه گرفت.
  • عایق حرارتی: تله‌های پلی کربنات تا 60 درصد بهتر از شیشه گرم می‌شوند. به همین دلیل ، از پلی کربنات غالباً در گلخانه‌ها یا در ساختمان‌های با مصرف انرژی استفاده می‌شود.
  • نصب آسان: به عنوان یک پلاستیک بادوام و سبک ، نصب پلی کربنات ساده است، به‌ویژه با کمک یک قاب یا یک ساختار پشتیبانی.
  • انعطاف‌پذیر بودن: پلی کربنات را می‌توان به انواع مختلفی از جمله ورق ، پانل ، میله ، لوله و غیره قالب زد.
  • شکل آسان: پلی کربنات را می‌توان با ابزارهای استاندارد نجاری مانند اره گرد یا اره برش داد.
  • پایدار: به عنوان یک ترموپلاستیک، این ماده می‌تواند با حرارت دادن پلاستیک تا زمانی که به مایع تبدیل شود ، بازیافت شود و سپس آن را به شکل جدید درآورید.

محدودیت‌ها

محدودیت‌های این ماده  عبارت‌اند از:
  • تحمل خستگی کم
  • خواص مکانیکی پس از قرار گرفتن طولانی در معرض آب در بیش از 60 درجه سانتی گراد ، تخریب می‌شوند.
  • مورد حمله هیدروکربن‌ها و بازها قرار می‌گیرد.
  • خشک کردن مناسب قبل از پردازش مورد نیاز است.
  • زردها پس از مدت‌ها قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش

کاربرد پلی کربنات

با توجه به انواع مختلف موجود برای خرید، از این ماده می‌توان برای اهداف مختلف استفاده کرد. این ماده را می‌توان به عدسی‌های عینک ، وسایل محافظتی از جمله شیشه‌های مقاوم در برابر گلوله، پانل‌های گلخانه‌ها و… تبدیل کرد. پلی کربنات در گلخانه هم‌چنین، پلی کربنات‌ها در پزشکی نیز کاربرد دارد زیرا دارای ویژگی‌های عالی مانند وضوح ، مقاومت در برابر حرارت ، پایداری ابعاد و مقاومت است. برنامه‌های پزشکی معمول شامل ابزارهای جراحی ، سیستم‌های انتقال دارو ، غشای همودیالیز ، مخازن خون ، فیلترهای خون و غیره است ، جایی که پلی کربنات‌ها قادر به جایگزینی شیشه و فلز هستند. علاوه بر این، از آن به دلیل مقاومت در برابر حرارت و مقاومت در برابر خرد شدن، در کاربردهای تماس مستقیم با غذاها و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. ظروف نگهداری مواد غذایی ساخته‌شده از آن قابل‌استفاده مجدد هستند، به حفظ طراوت، محافظت از مواد غذایی در برابر آلودگی کمک می‌کنند و می‌توانند به‌راحتی در یخچال یا ماکروویو استفاده شوند. هم‌چنین می‌تواند برای کاربردهای شیشه‌ای ، ایجاد محصولاتی مانند CD ، DVD ، و دیسک‌های Blu-ray و همچنین وسایل روشنایی در فضای باز مورداستفاده قرار گیرد. ازجمله کاربردهای دیگر این ماده می‌توان به: قالب‌های ریخته‌گری یورتان و سیلیکون مدل‌های چاپ سه‌بعدی برای کاربردهای گرمای زیاد محافظ ماشین‌آلات چراغ‌های جلو خودرو شیشه جلو اتومبیل کوچک “شیشه” مقاوم در برابر گلوله قاب‌های تلفن و کامپیوتر قلم‌های آب‌نما اشاره کرد.

قیمت ورق پلی کربنات

ورق های پلی کربنات به دو شکل در بازار موجود هستند یعنی پلی کربنات تخت و دوجداره. پلی کربنات‌های تخت ابعادی برابر با دو متر و پنج سانتی متر در سه متر و پنج سانتی متر دارند و ابعاد نوع دو جداره آن ها شش متر در دومتر و ده سانتی متر است. این ورق‌ها در رنگ های مختلفی در بازار وجود دارند و براساس ضخامت قیمت آن ها نیز متفاوت است. در شکل قیمت ورق پلی کربنات برخی برندها آورده شده است. جدول قیمت ورق‌های پلی کربنات در ایران

پلی کربنات در مقابل اکریلیک

ما نحوه استفاده از پلی کربنات و کاربردهای زیادی که در آن استفاده می شود را دیده ایم، اما مانند هر مصالح ساختمانی یا تولیدی، همیشه یک جایگزین وجود دارد. اکریلیک به عنوان یکی از نزدیک ترین مواد به پلی کربنات شناخته می شود و این دو اغلب با هم مقایسه می شوند، اما سوال اینجاست که مزایای یکی نسبت به دیگری چیست و آیا یکی گزینه بهتری است؟ هر دوی آنها از نظر برخی از کاربردهایی که برای آنها استفاده می شود، پلاستیک های مشابهی هستند، اما با خواص متفاوت، منحصر به فردتر از آن چیزی هستند که ممکن است فکر کنید. آنها هر دو قوی تر از شیشه هستند، قوی تر از سایر مواد مورد استفاده در پروژه های مختلف هستند و هر دو دارای خواص مقاومتی بالایی هستند.

ورق های پلاستیک پلی کربنات

پلی کربنات برای بسیاری از کاربردها از جمله پنجره های سوله، پوشش سقف و ورق های محافظ استفاده می شود. دلیل این امر باید به این دلیل باشد که مقاومت آن 30 برابر شیشه است که آن را به یک جایگزین عالی تبدیل می کند که استحکام، شفافیت و محافظت در برابر عناصر را ارائه می دهد. همچنین برای حفاری مستقیم بهتر از اکریلیک است، تقریباً 99٪ مواقع هیچ آسیبی به مواد در اثر حفاری مستقیم وارد نمی کند. با وجود تمام تفاوت هایشان، آنها برای کاربردهای مختلف ایده آل هستند. به عنوان مثال، پلی کربنات یا اکریلیک برای گلخانه ها برای دوام و شفافیت، به خصوص برای شرایط بیرونی، عالی هستند.

برخی از مزایای کلیدی پلی کربنات چیست؟

  • ماشینکاری آن آسان است
  • قوی و سفت است
  • ساخت آن آسان است
  • چسباندن آن تا 30 برابر مقاومت شیشه آسان است
  • قوی تر از بسیاری از گزینه ها در حالی که وضوح و دید را ارائه می دهد

مزایای بسیار، پلاستیک پلی کربنات واقعا برای چه چیزی استفاده می شود؟

  • عایق برق
  • تابلوهای داخلی و خارجی
  • نورگیر
  • سپرهای صورت
  • لعاب معماری
  • نمایشگرهای POP و نگهدارنده های گرافیکی
  • پنجره های هلیکوپتر
  • قاب محافظ خودروی کوچک

جایگزین پلی کربنات چیست

اکریلیک یک جایگزین عالی برای پلی کربنات است و از بسیاری جهات تجربه مشابه اما پیشرفته تری را بسته به نیاز شما ارائه می دهد. مزایای ذکر شده در بالا برای پلی کربنات یک نقطه فروش قوی است، با این حال، اکریلیک حتی بیشتر در راه انعطاف پذیری و انتخاب ارائه می دهد. برش اکریلیک از نظر فنی با ابزارهای الکتریکی آسان تر است، پلاستیکی محکم که نصف وزن شیشه است، و ظاهری شفاف با انتخاب رنگ های بزرگ تری ارائه می دهد که پلی کربنات آن را ارائه نمی دهد. کاربردهای اکریلیک صرفاً به دلیل شفافیت آن نسبت به پلی کربنات و گزینه‌های رنگ موجود، از جمله محفظه‌های حمام، نورگیرها، مبلمان و پنجره‌ها برای انواع املاک، متنوع‌تر است. مقاوم در برابر شکستگی است و بنابراین حتی از پلی کربنات از محصولاتی مانند موانع امنیتی و محفظه های ایمنی محافظت بیشتری می کند. به دلیل شفافیتی که در طیف وسیعی از رنگ‌ها و عناصر ماندگاری طولانی که از لک شدن و زرد شدن در طول زمان جلوگیری می‌کند، برای رویدادهای ورزشی و محوطه‌ها مفید است.

مزایای اکریلیک بعنوان جایگزین پلی کربنات چیست؟

  • مقاوم در برابر آب و هوا
  • رنگ و شفافیت را حفظ می کند
  • شکست نور
  • نصف وزن شیشه
  • این به افزایش نور از طریق نورگیرها و صفحات پنجره کمک می کند
  • به راحتی می توان آن را شکل داد و قالب زد
  • برای حفاری یا اره کاری ماشینی مناسب است
  • مقاوم در برابر شکستن
  • با دوام بالای اکرلیک
اگر قصد خرید و فروش ورق های پلی کربنات را دارید می‌توانید از طریق سایت و یا اپلیکیشن تموک اقدام کنید. گروه تموک فضایی را برای خریداران و عرضه کنندگان فراهم کرده است تا بتوانند به راحتی و در مدت زمان کوتاهی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و نیاز خود را برطرف سازند. تموک یک پل ارتباطی میان خریداران و فروشندگان است. پس همین حالا دست به کار شوید و اپلیکیشن آن را به صورت کاملا رایگان نصب کنید و از خدمات آن بهره ببرید. در پایان پلی کربنات ها ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که آن‌ها را برای استفاده از صنایع مختلف مناسب کرده است از جمله شفافیت، وزن سبک، قابلیت بازیافت و…. در سال‌های اخیر بیشترین کاربرد ورق های پلی کربنات در ساختمان‌ها، باغبانی و صنایع طراحی بوده است. برای خرید و فروش عمده این محصول کافی است وارد سایت تموک شده یا اپلیکیشن آن را به رایگان نصب کنید. سامانه تموک بیزینس راهی مطمئن در خرید و فروش محصولات پتروشیمی بخصوص قیمت ورق پلی کربنات !

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید