امروز 30 اردیبهشت 1403 01:21

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 30 اردیبهشت 1403 01:21

معرفی 3 دستگاه مهم در صنعت پوشاک

معرفی ماشین آلات صنعت پوشاک

صنعت پوشاک از جمله پرطرفدارترین صنایع در ایران است و از صنایع بزرگ نه‌تنها در ایران بلکه در کل دنیا محسوب می‌شود. افراد زیادی در این صنعت مشغول به کار هستند و افراد زیادی نیز تمایل به حضور و ایجاد کسب‌وکار در آن را دارند. با مدیریت صحیح و عملکرد خوب به‌راحتی می‌توان در این صنعت موفق شد. اولین قدم برای وارد شدن به صنعت تولید پوشاک، اطلاع داشتن از انواع ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز و موجود در بازار است. با توجه به پیشرفت‌های فناوری در زمینه‌های مختلف، تعداد زیادی ماشین آلات صنعت پوشاک با کاربردهای متفاوت وجود دارند که باید بر اساس نوع پوشاک تولیدی انتخاب شود.

کارخانه تولید پوشاک

در این مقاله قصد داریم 3 دستگاه از ماشین‌آلات مهم برای تولید پوشاک که برای راه‌اندازی یک کارگاه یا کارخانه پوشاک موردنیاز است را معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

ماشین آلات برش پارچه

اولین و مهم‌ترین مرحله برای تولید پوشاک، برش پارچه بر اساس الگوی خاصی است. مادربزرگ‌های ما این کار را به کمک قیچی انجام می‌دادند. اما قیچی مسلماً وسیله‌ای مناسب برای برش پارچه در کارخانه‌ها با توجه به حجم زیاد کار نخواهد بود! در کارخانه‌های تولید پوشاک برش پارچه با سرعت‌بالا و خطای اندک به کمک ماشین‌آلات برش انجام می‌شود. در این فرآیند پارچه‌های زیادی به‌صورت هم‌زمان برش داده می‌شوند. از جمله دستگاه‌های برش لیزری عبارت‌اند از ماشین‌آلات برش لیزری و ماشین‌آلات برش خودکار تیغه‌ای.

ماشین آلات برش لیزری

در این دستگاه‌ها، برش پارچه به کمک نور لیزر انجام می‌شود. در لیزر نور تک‌فام و همگرا بوده و از شدت بالایی برخوردار است. قطر نقطه نوری در آن‌ها حدود 0/25 میلی‌متر است بنابراین برش با دقت زیادی انجام می‌شود. زمانی که برش با لیزر انجام می‌شود، گرما در آن نقطه به وجود می‌آید. به‌منظور جلوگیری از سوختن پارچه در حین انجام این فرآیند جریانی از گاز بی‌اثر ایجاد می‌گردد. با این دستگاه می‌توان انواع گسترده‌ای از پارچه‌ها را برش دارد مانند پارچه‌های حریر، کتان، شانتون و…

دستگاه برش لیزری

ماشین آلات برش خودکار تیغه‌ای

این نوع دستگاه‌های برش از تیغه‌های قوی برای برش پارچه استفاده می‌کنند. در این دستگاه‌ها نیز مانند ماشین‌آلات برش لیزری، پارچه‌ها با حجم زیاد به‌طور هم‌زمان برش داده می‌شود. خطای برش در آن‌ها نیز نسبت به برش دستی بسیار پایین‌تر است. این دستگاه از جمله دستگاه‌های متداول در تولید پوشاک است.

ماشین آلات دوخت

دوخت لباس یکی از مراحل مهم دیگر در تولید پوشاک است. اگر برش دقیق باشد اما دوخت به‌خوبی انجام نشود کیفیت محصول نهایی پایین می‌آید. امروزه چرخ‌خیاطی‌های صنعتی متنوعی به بازار عرضه ‌شده است. نکته مهم که باید به آن دقت شود این است که چرخ‌خیاطی‌های صنعتی هر یک کاربردی دارند و باید بر اساس آن مورد استفاده قرار گیرند مانند چرخ‌های راسته‌دوز یا چرخ‌های سردوز یا ماشین دکمه‌دوز

چرخ راسته دوز

چرخ‌های راسته‌دوز همان‌گونه که از نام آن نیز مشخص است برای راسته‌دوزی مناسب است. انواع چرخ‌خیاطی‌های راسته‌دوز عبارت هستند از: راسته‌دوز معمولی، راسته‌دوز خودکار، راسته‌دوز موتور مستقیم و راسته‌دوز کامپیوتری که از میان آن‌ها چرخ راسته‌دوز کامپیوتری از کیفیت بالایی برخوردار است. این راسته‌دوز قادر به شمردن تعداد بخیه‌ها و توانایی دوخت در مسیرهای مختلف با تعداد مشخص است.

ماشین‌آلات صنعت پوشاک

چرخ سردوز

چرخ‌های سردوز که با نام اورلوک نیز شناخته می‌شوند برای سردوزی درزها استفاده می‌شود. در کار تولید پوشاک با حجم بالا، استفاده از این دستگاه به‌شدت باعث بالا رفتن سرعت کار می‌شود. علاوه بر آن، چرخ‌های سردوز درزها را محکم کرده و پشت لباس تولیدی از کیفیت بالایی پیدا می کنند. آن‌ها برای انواع پارچه‌های کشی با ضخامت‌های گوناگون مناسب هستند.

ماشین دکمه دوز

به‌هرحال بیشتر لباس‌ها دکمه دارند و این ماشین یک وسیله‌ی کاربردی در صنعت تولید پوشاک است. ماشین‌های دکمه‌دوز در دو نوع نیمه‌خودکار و تمام‌خودکار در بازار وجود دارند.

ماشین آلات پرداخت کاری

مرحله نهایی پس از تولید لباس، پرداخت آن است. در واقع در این مرحله لباس‌های سالم از لباس‌های معیوب جدا می‌شوند و تنها لباس‌های سالم مجوز ورود به بازار را دریافت می‌کنند. از جمله ماشین‌آلات مورد استفاده در این مرحله می‌توان به دستگاه تشخیص لکه، دستگاه برش نخ‌های اضافی اشاره کرد. معمولاً تا کردن لباس به‌صورت دستی انجام می‌شود. اما قالب‌هایی برای تا کردن لباس در بازار وجود دارد. در مرحله بسته‌بندی لباس برچسب‌های آویز باید به لباس‌ها متصل شوند. برای برچسب‌گذاری به دستگاه نصب برچسب نیاز دارید. اگر لباس‌های بچه‌گانه تولید می‌کنید، عبور همه لباس‌ها از زیر دستگاه سوزن یاب یکی از شاخصه‌های انطباق محسوب می‌شود. احتمالاً لازم است که یک دستگاه سوزن یاب استفاده شود.

در پایان

دستگاه‌هایی که توضیح داده شد، تعداد اندکی از دستگاه‌های موجود در این صنعت است. اما لازم است بدانید برای آن‌که کسب‌وکار خود در صنعت پوشاک راه‌اندازی کنید لازم نیست تمام دستگاه‌ها را از ابتدا خریداری نمایید. بهتر است پیش از شروع کار هدف خود را مشخص کرده و بر اساس آن تصمیم به خرید بگیرید.

خرید و عرضه دستگاه‌های با کیفیت در سایت و اپلیکیشن تموک!

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید