امروز 21 اردیبهشت 1403 12:32

مجله تخصصی تموک

به مجله تموک خوش آمدید

امروز 21 اردیبهشت 1403 12:32

پانسمان زخم و انواع آن را بیشتر بشناسید!

اصطلاحات ‘پانسمان’ و ‘باند’ اغلب به‌طور مترادف استفاده می‌شوند. اما پانسمان به لایه اولیه در تماس با زخم اشاره دارد و باند یا بانداژ ماده‌ای برای یا برای پوشاندن زخم‌ها، نگه‌داشتن پانسمان در جای خود، اعمال فشارخون برای كنترل فشار، حمایت از یك وسیله پزشكی مانند آتل ، یا به‌تنهایی برای حمایت از بدن است. با ما همراه باشید تا بیشتر با آن‌ها آشنا شوید.

پانسمان زخم

از پانسمان برای پوشاندن زخم‌ها ، جلوگیری از آلودگی و کنترل خونریزی استفاده می‌شود. پانسمان زخم نیز به موارد زیر کمک می‌کند:

  • خونریزی را متوقف کرده و لخته شدن آغاز می‌شود.
  • خون اضافی، پلاسما و مایعات دیگر جذب می‌شود.
  • زخم بهبودیافته و از بین می‌رود.

از پانسمان‌های مختلف زخم بر اساس نوع زخم استفاده می‌شود ، اما هدف همه آن‌ها کمک به کاهش عفونت است.

انواع پانسمان‌های زخم

امروزه در زمینه‌های پزشکی از انواع مختلف پانسمان زخم استفاده می‌شود که رایج‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

پارچه:

این نوع پانسمان زخم متداول‌ترین نوع پانسمان است و برای محافظت از زخم‌های باز در مقابل جراحت‌های جزئی استفاده می‌شود مانند زانوی خراشیده، یا یک بریدگی، یا آسیب‌دیدگی در ناحیه‌ای. پانسمان‌های پارچه‌ای به‌صورت پانسمان بسته‌بندی‌شده (از قبل برش خورده) و رول در بازار وجود دارد. هم‌چنین، آن‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلف هستند و به‌راحتی و متناسب با هر زخمی اندازه‌ی آن‌ها تغییر می‌کنند.

فوم:

نوع رایج دیگر پانسمان زخم ، پانسمان فوم است. این نوع پانسمان‌ها بسیار نرم و جاذب بوده و برای محافظت از زخم و تعادل رطوبت در محل زخم استفاده می‌شوند. بنابراین برای زخم‌هایی که ممکن است بوی بدی داشته باشند، مناسب هستند.

قابلیت جذب پانسمان فوم به بهبود سریع‌ زمان زخم کمک می‌کند زیرا پانسمان مایعات اضافی را از سطح زخم‌ها درحالی‌که هنوز مرطوب نگه می‌دارد، جذب می‌کند.

رطوبت نگهداری شده در داخل زخم باعث بهبود سریع‌تر درحالی‌که ناحیه را از عفونت محافظت می‌کند، می‌گردد. به دلیل نفوذپذیری منحصربه‌فرد پانسمان فوم، بخارآب قادر به وارد شدن به محل زخم است اما مانع از ورود باکتری‌ها می‌شوند. این پانسمان‌ها اشکال و اندازه‌های مختلف دارند و به‌صورت چسبی و غیر چسبی هستند.

پانسمان فوم

شفاف:

از پانسمان‌های شفاف معمولاً در مواردی استفاده می‌شود كه پزشك بخواهد ترمیم زخم خاص را به‌دقت كنترل كند. ازآنجاکه پانسمان‌های شفاف با استفاده از یک لایه شفاف ساخته می‌شوند، نظارت بر زخم‌ها با استفاده از این نوع پانسمان در مقایسه با پارچه یا فوم بسیار آسان‌تر است. به همین دلیل، از پانسمان‌های شفاف اغلب در زخم‌های بزرگ‌تر و پیچیده‌تر استفاده می‌شود. غالباً از پانسمان‌های شفاف در محل‌های برش جراحی ، سوختگی و زخم و.. استفاده می‌شود. این نوع پانسمان بسیار انعطاف‌پذیر است. در صورت استفاده از پانسمان‌های شفاف زخم تمیز باقی‌مانده و به‌سرعت ترمیم می‌شود.

هیدروکلوئید:

پانسمان‌های هیدروکلوئیدی یک پانسمان غیرقابل‌تنفس و خودچسب است. آن‌ها با ایجاد شرایط مرطوب برای تسریع در زمان بهبودی عمل می‌کنند. این پانسمان‌ها از مواد انعطاف‌پذیر ساخته‌شده و سطح آن‌ها با ماده‌ای حاوی پلی ساکاریدها و پلیمرهای دیگری که برای جذب آب و تشکیل ژل کار می‌کنند، پوشانده شده است. این ژل با زخم در تماس مستقیم بوده و به بهبود سریع آن کمک می‌کند.

این نوع پانسمان‌ها معمولاً در سوختگی، زخم‌های نکروزه و زخم‌های تحت‌فشار یا ورید استفاده می‌شود.

پانسمان هیدروکلوئید یکی از ماندگارترین نوع پانسمان‌ها است و کیفیت چسبندگی آن‌ها باعث می‌شود که استفاده‌ی راحتی داشته باشند.

پانسمان هیدروکلرید

هیدروژل:

برای زخم‌های خشک که نیاز به ترمیم کمی دارند، هیدروژل گزینه‌ای عالی است. هیدروژل رطوبت را به زخم اضافه کرده و زخم سریع بهبود پیدا می‌کرده و بافت خشک و مرده می‌شکند. این روند ضمن کاهش هم‌زمان درد ناشی از بافت مرده ، به افزایش سطح راحتی بیمار کمک می‌کند. در برخی از هیدروژل ها از ژل خنک‌کننده نیز استفاده می‌شود. از پانسمان زخم‌های هیدروژل معمولاً در طیف وسیعی از زخم‌ها استفاده می‌شود. آن‌ها برای زخم‌هایی که به‌طور غیرمعمول دردناک یا نکروزان هستند، مفید است. علاوه بر آن، هیدروژل برای سوختگی‌های درجه دو و زخم‌های آلوده نیز کاربرد دارد.

آلژینات:

پانسمان‌های آلژینات بسیار جاذب هستند و در زخم‌هایی که تخلیه بیش‌ازحد دارند استفاده می‌شود. قدرت جذب در این نوع پانسمان‌ها به 20 برابر وزنشان می‌رسد. همراه با قدرت جذب ، پانسمان‌های آلژینات نیز ماده‌ای ژل مانند ایجاد می‌کنند تا به روند بهبود کمک کند. بهتر است برای سوختگی ، زخم وریدی ، زخم‌های بسته‌بندی و زخم‌های فشارخون بالاتر از این نوع پانسمان استفاده کنیم. از آلژینات روی زخم‌هایی که از قبل خشک شده اند استفاده نکنید زیرا مانع روند بهبودی می‌شود و زیرا محیط بسیار خشک ایجاد می‌کند. آلژینات فقط باید روی زخم‌هایی که مرطوب هستند و مقدار زیادی تخلیه مایع دارند استفاده شود.

ازآنجایی‌که از پانسمان‌های آلژینات روی زخم‌هایی که مایعات زیادی دارند استفاده می‌شود ، باید مرتباً تعویض شوند. به دلیل تعویض مداوم، احتمال خشک شدن بیش‌ازحد و نفوذ باکتری بیشتر است.

کلاژن:

این نوع پانسمان‌ها معمولاً برای زخم‌های مزمن با زمان بهبودی آرام یا راکد استفاده می‌شوند. همچنین آن‌ها در زخم‌های تحت‌فشار، محل‌های پیوند، زخم‌های جراحی، زخم، سوختگی یا آسیب‌هایی که ناحیه وسیعی از بدن را پوشانده کاربرد دارد. پانسمان‌های کلاژن مانند “پوست دوم” موقتی عمل می‌کنند که به سلول‌های جدید امکان رشد و شکوفایی را می‌دهد. بدون آن، زمان بهبودی را بسیار طولانی‌تر کند. پانسمان کلاژن جایگزین مناسبی برای بانداژ سنتی است زیرا از راه‌های مختلف به بهبودی کمک می‌کند. هم‌چنین، این پانسمان‌ها به از بین بردن بافت مرده، تشویق تشکیل عروق خونی جدید و کمک به سفت شدن لبه‌های زخم کمک می‌کنند.

در پایان

امروزه بر خلاف گذشته، پیشرفت در تولید انواع پانسمان به گونه ای است که برای هر نوع زخم می توان پانسمان مناسب با آن را یافت.

عرضه و تقاضای انواع تجهیزات پزشکی در فقط در سایت و اپلیکیشن تموک

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

مطالبی که نباید از دست بدهید